Sunday, June 8, 2014

Majlis Khatam Hafazan al-Quran Program Pensijilan Tahfiz 2014

Seramai 122 pelajar Pensijilan Tahfiz al-Quran telah diraikan dalam Majlis Khatam Hafazan al-Quran Program Pensijilan Tahfiz al-Quran yang telah disempurnakan oleh Y.Bhg Puan Hajah Zawanah binti Muhammad, Pengarah Darul Quran pada 26 April 2014 di Dewan Muktamar Darul Quran, Jakim, Kuala Kubu Bharu, Selangor.

Sementara itu, dua anugerah khas turut dianugerahkan kepada pensyarah dan pelajar yang menunjukkan pencapaian memberangsangkan sepanjang pengajian berlangsung. Anugerah Pensyarah Tasmi’ Cemerlang telah dianugerahkan kepada Ustaz Syeikh Muhd Mujahid bin Sikh Nawawi dan Ustazah Farikha binti Mohammad Kusairi. Manakala Anugerah Pelajar Cemerlang dianugerahkan kepada saudara Haziq Hakeem bin Ahmad Affandi (JAKIM-UIAM), saudari Farah Syahirah binti Ahmad (JAKIM-UIAM) dan saudari Nur Ainun Mardhiah binti Amran (JAKIM-UNITEN).

Pada hujung Mei lepas , para pelajar pensijilan telah berjaya menamatkan pelajarannya di Darul Quran dan bakal melangkahkan kaki ke UIAM dan akan mendaftar disana pada 8 JUN 2014 dan ada juga diantara mereka yang bakal melanjutkan pelajarannya ke luar negara . 

Buat pelajar pensijilan tahfiz , dimana pun kalian berada , sentiasalah menjadi anak-anak panah ISLAM yang menyebarkan dan menegakkan ISLAM diseluruh pelosok dunia . Gunakan kelebihan yang telah dikurniakan ALLAH itu ke arah mendaulatkan ADDINUL ISLAM . Semoga berjaya !





Saturday, June 7, 2014

Alkisah biji benih



Teringat satu program usrah di universiti dulu . Barang amanah adalah biji benih .

Series , leceh ~ ! ke mana-mana pun pergi , mesti kena bawak . karang kalau tinggal , kena amek dek kakak abang fasi , sia-sia je aku bela benda tu .

setiap pagi , dalam kepala otak memang tade benda dah aku fikir . buka je mata , baca doa bangun tidur dan terus terfikir , " ehh , mana biji benih .. ? " GRR .

Dalam masa tiga hari program tu , memang senantiasa kena cek , tisu tu masih basah ke ta , bijih benih tu bercambah ke ta dan sungguh , aku tak sabar nak habis program supaya aku boleh campak bijih benih ni jauh daripada hidup aku ~

dan , hari terakhir program telah pon tiba . aku menggenggam kemas botol yang terisi bijih benih yang dah pon bercambah tu . " haha . sekejap lagi , kau akan ku baling ke tanah dan kau hidup laa sendiri .. ! "

usai sahaja habis program , kakak fasi maju ke hadapan . *da kenapa ayat aku da macam ayat novel ni . haha *

" Siapa yang dah hilang bijih benih dia , sila bangun .. "

ada laa dua tiga empat lima enam orang yang berdiri . aku tersenyum bangga sebab aku punya tak hilang malah subur lagi . huhu .

" tau ta kenapa akak bagi bijih benih sebagai barang amanah .. ? "

dan , dah tentulah aku tak tau . 

" Apa perasaan korang bila kena jaga bijih benih ni .. ? nak kena siram hari-hari . hari-hari kena tengok ? "

rasa serabut , kak ~ tapi , tu aku jawab dalam hati je . mana berani nak cakap depan-depan . mau gak kena tumbuk dengan tumbukan padu karang .

" rasa susah kan ~ ye laa . sedangkan kita banyak lagi kerja . ni tak pasal-pasal nak kena jaga bijih benih pulak . ye ta .. ?

haha . betul pulak apa kakak ni cakap ..

" dan , itulah perasaan murabbi kalian untuk jaga kalian . hari-hari nak kena tengok kalian . pastikan apa yang kalian buat mengikut landasan syariat . Murabbi lalai je sikit , maka bertambah lalai laa kalian . Sedangkan , murabbi tu jauh lebih banyak kerja yang dia kena settle kan . hal dia pon ta settle tapi kerana ALLAH mereka luangkan masa untuk mad'u mereka , iaitu kalian . macam tu laa bijih benih . kalau lalai ta jaga dia betul-betul , memang cepatlah dia mati .. "

dan , aku terdiam . mungkin ada air jernih yang mengalir . 

" Lawla MURABBI ma araftu RABBI .. "

Benar , tanpa murabbi , mana mungkin aku kenal tuhan aku . ALLAH ~

Synergy Of Ulul Albab 2014

Alhamdulillah , segala puji bagi ALLAH yang telah menyempurnakan salah satu program wajib bagi kemasukan pelajar baru diploma pada tahun 2014 . Program ini telah dikelola sepenuhnya oleh ahli Persatuan Kebajikan Maahad Tahfiz Darul Quran dan telah berlangsung di Impiana Country Resort , Hulu Langat .

Program yang dijalankan selama tiga hari dua malam ini berobjektifkan untuk membentuk akhlak para pelajar mengikut acuan al-Quran dan as-Sunnah , menghasilakn sillaturrahim yang mantap dikalangan mereka dan melahirkan huffaz yang mempunyai kesedaran untuk menjalankan tanggungjawab sebagai hamalatul Quran .

* maka , biarlah gambar yang terus berbicara *













Sunday, February 16, 2014

Majlis Khatam Hafazan Al-Quran 2014

Bunyi mercun berdentum-dentam,
Ada yang takut ada yang berani;
Walaupun sudah majlis khatam,
Minta jauhkan tasfiah dan dur thani.

Sekalung tahniah dan syabas diucapkan kepada para pelajar semester 6 ( NUQLIUZ ) kerana telah berjaya menamatkan 30 juzuk hafazan Al-Quran . Majlis gilang - gemilang ini telah diadakan pada 15 Februari 2014 dan bertempat di Dewan Muktamar Darul Quran . Kehadiran ibubapa dan ahli keluarga para pelajar semester 6 sudah tentu merancakkan lagi majlis pada hari itu . 

Teringat pesanan seorang ustaz dikala beliau dipanggil untuk memberikan ucapan dihari penutup Haluan Siswa dulu . 

       " Bila dah gred daripada DQ , dah ada 30 juzu' Quran dalam diri , jangan simpan sorang-sorang je .. sebarkan kepada orang lain agar mereka tahu tentang keagungan ALLAH S.W.T .. "

Moga-moga Al-Quran yang telah dihafaz boleh membentuk diri para pelajar menjadi insan yang soleh dimata ALLAH .




Salam Imtihan Warga Darul Quran !

Dupp Dapp Dupp Dapp . Kedengaran disana sini bunyi degupan jantung pelajar - pelajar Darul Quran semester 2 dan semester 4 . Sedar mahu pun tidak , satu sem akan berlalu tidak lama sahaja lagi dan sudah tentu peperiksaan dihujung semester akan berlangsung sebelum para pelajar menikmati cuti semester kira-kira dua bulan lamanya yang akan bermula pada 7 Mac 2014 , i'Allah .

Peperiksaan akan dimulai dengan Tahriri Alquran pada 24 Februari 2014 dan sudah tentunya ini merupakan satu perubahan yang telah dilaksankan oleh pihak Darul Quran sendiri . Jika ikut kebiasaan , para pelajar akan menghadapi peperiksaan syafawi Al-Quran terlebih dahulu . Mungkin ini adalah langkah awal pihak Darul Quran ke arah memartabatkan pelajar Darul Quran sendiri !

Ucapan khas dari kami , barisan kepimpinan PERKEMAT 13/14 , berusahalah sehabis daya dan yakinlah bahawa setiap titik peluh yang terhasil pasti ada ganjarannya disisi ALLAH ! Isilah saat-saat terakhir sebelum menjelang peperiksaan ini dengan perkara-perkara yang berfaedah . Tingkatkan iman dan amalan dan kuatkan kebergantungan diri dengan ALLAH ! Siapa pun mumtahin kita untuk peperiksaan syafawi Al-Quran nanti adalah sebagai tanda kasih sayang ALLAH pada kita . Andai kejayaan itu benar untuk kita , moga-moga kita jadi hamba-Nya yang bersyukur dan andainya kegagalan yang kita perolehi , moga-moga kita menjadi hamba-Nya yang redha dan tetap tidak akan berputus asa !

BERUSAHALAH !




Monday, February 10, 2014

Pimpinan baru Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran sesi 2013/2014



      Assalamualaikum warahmatullah dan salam sejahtera diucapkan kepada semua, kami pimpinan baru Persatuan Kebajikan Pelajar  Maahad Tahfiz Darul Quran mengucapkan  takziah kepada diri kami sendiri yang mana telah diberi amanah dan kepercayaaan siswa siswi Darul Quran untuk menjaga kebajikan warga kampus kami serta membimbing kearah mencapai kejayaan dunia dan akhirat.
     Amanah adalah sesuatu perkara yang sangat berat dan paling susah dipikul ,hatta gunung dan bukit bukau tidak mampu memikulnya, kami selaku insan yang lemah hanya mengharapkan  doa dan kerjasama daripada warga Darul Quran untuk sama-sama menuju kejayaan dalam hidup menuju akhirat.

Wallahu ‘allam.

Sunday, August 11, 2013

Aku & Dia ...

Ya! Ini kisah tentang aku & dia. Aku harap sesiapa yang membaca tidak berasa loya atau nak muntahlah memandangkan ini realiti yang berlaku…



Subuh hari itu tiada banyak bezanya seperti Subuh pada hari-hari yang lain. Sepi, tenang, mendamaikan; itulah suasana yang biasa dirasai setiap kali Subuh menjelma. Tambahan pula, ibadah Qiamullail menambah ketenangan saat itu. Alhamdulillah Ya Allah! Syukur atas kesempatan Qiamullail yang Engkau berikan pada hari ini setelah sekian lama aku tewas hanya kepada sehelai selimut. Alhamdulillah…
Allah~, hanya itu yang hatiku bisa monologkan...

Alangkah indahnya perasaan tatkala Subuh menyapa, mendamaikan setiap jiwa yang menghayatinya.  Suara azan berkumandang kedengaran sayup-sayup memecahkan keheningan tika dinihari. Pantas diri ini bangkit melipat sejadah yang terhampar, tangan pula segera mencapai botol kecil tertulis ‘Al-Maqam’, kubuka penutupnya dan kusapukan sedikit pada telapak tanganku sebelum kusapukannya ke seluruh pakaianku.  Teringat isi hadis Nabi Muhammad S.A.W. yang menyebut tentang kelebihan solat Subuh berjemaah di masjid:
  
 Diriwayatkan Muslim daripada Usman bin Affan berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:

“Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." 
(Hadis riwayat Muslim)


Allah SWT juga telah bersumpah dengan waktu Subuh menunjukkan betapa penting dan berharganya waktu Subuh itu seperti firmanNya dalam Surah At-Takwir ayat 18,


Ëxö6Á9$#ur #sŒÎ) }§¤ÿuZs? ÇÊÑÈ

18. dan demi Subuh, apabila ia mulai terang;


Namun, bukan kepentingan Subuh ini yang menggangguku. Perkara yang sangat mengganggu mindaku ialah dia! Mungkin ramai memandangnya biasa, mungkin juga ramai memandangnya lemah namun aku memandangnya mulia. Setiap kali aku melihatnya, aku berasa hina; hina dengan amalan diri sendiri, hina dengan semangatku yang mengikut ‘mood’.

SEMPURNA VS ISTIMEWA

Jika dibandingkan denganku, dia jauh lebih ‘patut’ untuk duduk di bilik dan tidak pergi ke masjid. Dia sepatutnya lebih berhak untuk mengungkapkan malas daripada diriku. Dia lebih layak daripada diriku untuk mengeluh dengan kesusahan. Kerana apa?! Kerana keadaan kami yang jauh berbeza! Secara zahirnya, kami tidak terlalu banyak berbeza. Dia juga seperti insan biasa yang lain yang mempunyai mata, hidung, telinga, tangan, kaki dan  anggota-anggota yang lain tapi yang berbezanya dia daripadaku dan kamu semua ialah DIA TIADA PENGLIHATAN!!! HAA??? DIA BUTA KE??? YA, TEPAT SEKALI! DIA BUTA!!!

Mungkin ramai memandang dia sebagai orang biasa, mungkin juga ramai memandangya lemah, dan aku pasti ramai akan menganggapnya ‘Orang KURANG Upaya’, atau mungkin yang bersopan sikit akan menganggapnya ‘Orang KELAINAN Upaya’ namun bukan bagiku! Aku menganggapnya Insan Istimewa! Istimewa kerana mampu bersabar dan meneruskan hidup dalam keadaannya yang begitu dan lebih membuatkan dia istimewa ialah amalannya! 

Seringkali mata ini menjadi saksi, dia melangkah ke masjid sambil tangannya menggenggam erat sebatang tongkat berwarna putih yang setia menemaninya ke mana-mana sahaja kakinya melangkah. Kadangkala, hampir sahaja dirinya terjerumus ke dalam longkang dan kadangkala, dia terlanggar basikal-basikal mahupun benda-benda di tepi jalan namun tidak pernah walaupun sekali aku melihat dia berundur dan berpatah balik! Pasti dia meneruskan sahaja kakinya melangkah menuju ke masjid untuk sama-sama merebut pahala berjemaah. Allah~, malunya aku padamu, malunya aku padaMU!

“TAK PE LAH, ASALKAN BERJEMAAH”

Namun, seandainya aku melihat diriku mahupun sahabat-sahabatku yang berada di Darul Quran ini, seringkali ayat di atas dijadikan alasan untuk bersolat di bilik. “Tak pe lah, asalkan kita berjemaah”, satu ayat yang kurasakan virus yang sangat berbisa dalam membunuh semangat berjemaah sedikit demi sedikit. Mula-mula, mungkin mereka masih akan berjemaah, tapi sepanjang pemerhatianku, lama-lama mereka akan mula bersolat sendirian dan akhirnya tiada lagi rasa kepentingan berjemaah. Inilah sebabnya, umat Islam hari ini amat mementingkan diri sendiri termasuklah golongan Ustaz dan Ustazah!

Lupakah kita pada 7 golongan yang bakal mendapatkan naungan Allah SWT pada hari kiamat kelak yang salah satu daripada golongan tersebut ialah‘PEMUDA YANG HATINYA TERTAUT DENGAN MASJID’. Ya! Golongan PEMUDA! Kitalah! Namun bukan sebarang pemuda tetapi pemuda yang sentiasa merindukan masjid setiap kali ingin bertemu Tuhannya! Kita?

“Tak pe lah, asalkan kita berjemaah”

Daripada Abu Hurairah r.a. Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
“Tujuh golongan, Allah akan menaungi mereka pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Nya :

Pertama : Imam (pemimpin) yang adil.

Kedua : Pemuda yang membesar dengan beribadah kepada Allah.

Ketiga : Insan yang hatinya terpaut dengan masjid.

Keempat : Dua insan yang berkasih sayang kerana Allah, mereka bertemu dan berpisah kerana Allah.

Kelima : Insan yang di ajak (di goda) oleh wanita yang berpangkat dan cantik, lalu ia berkata :
‘Sesungguhnya aku takutkan Allah’

Keenam : Insan yang bersedekah dengan cara yang tersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang di belanjakan oleh tangan kanannya.

Ketujuh : Insan yang mengingati Allah secara bersunyian lalu menitiskan air matanya."

(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


KEBENARAN BUKAN REKAAN

Ingatlah kembali kisah si buta yang rajin pergi ke masjid di atas untuk dijadikan motivasi; sebuah realiti yang berlaku di hadapan mata ini bukannya fantasi nukilan angan-angan.

...................................................................

Malulah aku…
Sering sahaja malas ke masjid namun dia tidak pernah terlepas untuk ke masjid…

Malulah aku…
Sering sahaja marah dikejutkan Subuh namun saat aku begitu, dia sudah pun melangkah ke masjid tanpa perlu dikejut…

Malulah aku…
Hebat berbicara soal dakwah namun ternyata dia lebih hebat dalam dakwah ‘uswah hasanah’nya…

Malulah aku…
Mampukah aku menghadapMu ya Rabbi?
Mampukah aku seikhlas begitu dalam kehidupanku?

Alangkah menyedihkan diriku ini…
*kredit / sumber : http://generasiprotaz.blogspot.com/2013/08/aku-dia.html
*moga Ramadhan yang baru berlalu, menjadikan kita seorang hamba yang lebih bertaqwa dan beriman kepadaNya...ameen~

Wednesday, August 7, 2013

Salam Eidul Mubarak 1434H ~


Assalamu'alaikum wbt...
Kami daripada saff kepimpinan Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran (Perkemat DQ) Sesi 2012/2013 mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin kepada seluruh mahasiswa dan mahasiswi, Darul Quran JAKIM. Semoga dengan pemergian Ramadhan pada kali ini, membawa natijah yang amat bermakna pada diri kita, seiring kita meraikan ketibaan Syawal yang menjelang tiba ini.

Sedikit perkongsian...:

Ucapan selamat Hari Raya daripada hadis-hadis sahih ialah:

تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكُمْ

“Semoga Allah menerima (amalan) dari kami dan dari kamu”. (Lihat: Fathul Bari 2/446)

Ibnu Hajar rahimahullah berkata: Dari Jubair bin Nufair ia berkata:

كَانَ اَصْحَابُ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، اِذَا الْتَقَوْا يَوْمَ الْعِيْدِ يَقُوْلُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ : تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكَ

“Para sahabat Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam apabila bertemu di Hari Raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain: Semoga Allah menerima dari kami dan darimu”. (Lihat: Fathul Bari 2/446)

Menurut Ibnu Hajar, isnad hadis ini hasan. (Lihat: Fathul Bari 2/446) Ibn Taimiyah apabila ditanya tentang ucapan selamat pada Hari Raya beliau menjawab:

“Katakanlah kepada yang lain apabila bertemu dengan ucapan:

تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكُمْ

“Semoga Allah menerima dari kami dan dari kamu”. (Lihat: Majmu’ al-Fatawa 24/253)



"Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringi puasanya
dengan enam hari dari bulan Syawal, maka (pahalanya)
seolah-olah berpuasa selama setahun." (H.R. Muslim)

Friday, August 2, 2013

Aku Masih Sama !


Ramadhan bakal berlalu, lalu apa yang kita rasa? Ibadah meningkat? Dah layak dapat status soleh atau solehah? Dakwah jangan cerita la, tiap-tiap hari aku post, aku tweet. Rasanya ramadhan kali ni paling bagus, aku tak tinggal solat terawikh. Sedekah? Sedekah jangan cakap la, tiap kali jumpa tabung, aku hulur. Hati berprasangka. Namun ramai antara kita yang lupa dimana sebenarnya diri kita. Diri aku yang dulu dan diri aku yang kini, masih sama atau sebaliknya?

Kini pasti ramai yang sedang memburu seorang makcik yang bernama Laila, atau nama penuhnya Lailatul Qadar. Namun, dalam kesibukan mengejar lailatul qadar, yang difirmankan oleh Allah sebagai malam yang lebih baik daripada seribu bulan, kita terlupa akan keutamaan. Kita lebih banyak melakukan amalan-amalan sunat seperti tadarus, zikir, solat terawih, solat tahajjud, solat hajat, solat witir dan banyak lagi, tetapi pada masa yang sama, kita masih lagi melakukan perkara-perkara yang
dilarang oleh Allah.

Antaranya bercakap bohong, mengumpat, sembang perkara-perkara yang tidak berfaedah sehingga menyebabkan banyaknya ketawa, menonton cerita-cerita yang tidak sepatutnya, hatta kadang-kadang terjerumus dalam dosa besar. Tidak dinafikan. Nauzubillah.

Oleh yang demikian, saya ingin perkenalkan kepada anda semua tentang dua perkara. Sebutannya hampir serupa, tapi maksudnya sangat jauh berbeza seperti adik kembar tak seiras anak jiran belakang rumah anda, iaitu Siyam dan Qiyam. Mungkin ada tertanya-tanya apakah maksud kedua kalimah ini?

Secara mudahnya, Siyam itu adalah satu proses menahan diri daripada melakukan maksiat pada bulan Ramadan. Manakala Qiyam pula adalah satu proses untuk membangunkan bulan Ramadan dengan amalan-amalan kebaikan. Saya teringatkan akan nasihat yang disampaikan oleh al-fadhil ustaz Mohd Hazri bin Hasyim bin Yunus bin Hassan al-Bindany tentang bulan Ramadan, beliau berkata: “Ramai orang sekarang lebih mengutamakan qiyam berbanding siyam”.

Secara realitinya, fenomena ini memang benar-benar  berlaku dalam masyarakat kita sekarang ini. Kalau kita mengikuti perjalanan media massa sama ada media elektronik ataupun media cetak di akhir-akhir bulan Ramadan, memang rancak promosi ‘qiyam’nya seperti jualan murah, promosi habib jewel, kuih raya beraneka jenis dan banyak lagi. Sedangkan proses siyam yang sebenar itu yang lebih dituntut berbanding proses qiyam. Apa ertinya ibadah puasa yang kita kerjakan dihiasi dengan amalan-amalan fardhu dan sunat jika pada waktu yang sama juga kita masih melakukan perkara yang Allah larang. *Menangis*

Allah SWT berfirman yang bermaksud:

“ Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul, dan
janganlah kamu merosakkan segala amalmu”.

Memang benar, sama sekali tidak salah memperbanyakkan amalan-amalan kebaikan,lagi-lagi di sepuluh malam terakhir ini. Jauh sekali saya ingin membunuh semangat anda semua untuk terus beristiqamah. Teruskan beramal sahabatku! (pegang bahu). Mahunya saya mengucapkan tahniah bagi yang masih istiqamah solat fardhu di masjid, dan sudah berjinak-jinak dengan masjid, beriktikaf dan sebagainya. Namun wajarkah kita seiringkan kebaikan ini dengan perkara yang Allah larang, perkara yang Allah tak suka? 

Sedangkan perkara yang paling baik bagi kamu bukan dengan banyaknya amalan-amalan baik. Bukan, sama sekali bukan. Tetapi perkara yang paling baik bagi kamu adalah kerapnya meninggalkan dosa.
Walaupun kita tidak dapat meninggalkan sepenuhnya tabiat yang sering kali kita lakukan pada bulan-bulan sebelum ini, tetapi sekurang-kurangnya kita dapat mengurangkannya. Sebagai contoh, jika sebelum ini kita menghabiskan masa untuk menonton cerita selama 2 jam tetapi dalam bulan Ramadan, kalau boleh kurangkanlah jadi sejam. Kalau sebelum ini kita main cs mahupun dota selama berjam-jam tetapi bulan ramadan ini, kurangkanlah jadi sejam. Begitulah juga dengan perkara-perkara lain, tabiat yang kurang baik, kita kurangkan dan yang baik kita ‘topup’kan. Betul tak?

Mana mungkin kita ingin bertemu dengan lailatul qadar kalau sikap kita masih lagi seperti sikap pada bulan-bulan sebelum datangnya Ramadan lagi. Oleh itu, saya rasa masih belum terlambat lagi untuk kita sama-sama ‘check and balance’ balik apa-apa yang terlebih dan terkurang dalam bulan Ramadan yang masih lagi berbaki beberapa hari lagi.


Ingatlah pesan Nabi Muhammad SAW, jika kita ada benih dalam tangan, tanamlah benih itu walaupun kita tahu esoknya kiamat. Sekian sahaja celoteh saya sempena Ramadan 1434 hijrah ini. Moga-moga ini bukan lagi Ramadan yang terakhir buat kita semua. Amin.

*Alfaqir ilallah~

Tuesday, July 9, 2013

Salam Ramadhan Kareem 1434H...


May this Ramadhan be a month of blessing,
A month full of forgiveness,
and guidance for us..ameen~


Saturday, June 22, 2013

Perbahasan Dewan Makan Ganti Kafe



Beberapa hari yang lalu, PERKEMAT telah membuka perbahasan berkenaan dengan masalah Dewan Makan yang sekian lama menghantui pelajar Darul Quran. Perbahasan tersebut telah diadakan pada 12 Jun 2013 bersamaan pada hari Rabu bermula pada jam 9.30 malam. Perbahasan tersebut membincangkan sama ada mahasiswa/siswi bersetuju untuk menukar Dewan Makan tersebut kepada kafe atau mengekalkan dewan makan tersebut. Gambar-gambar dibawah mungkin boleh menunjukkan sedikit sebanyak gambaran mengenai malam tersebut. BIAR GAMBAR BERBICARA!!!!!!!!!!!!




















Perbahasan tersebut telah bersepakat untuk memilih kafe sebagai pengganti bagi dewan makan. PERKEMAT akan membawa usul ini pada HEP untuk melaksanakannya...

INI KALILAH!!!!!!!!!

Friday, June 14, 2013

14JUN : HARI SYRIA


Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ini telah diumumkan oleh Dr Yusof Al Qardhawi sebagai hari untuk Syria.

Pembunuhan yang telah dilakukan oleh rejim Basyar Assad terhadap rakyat Syria dibantu oleh tentera dari Iran dan Hizbullah (atau Hizbussyaiton menurut ucapan Al-Qardhawi yang terbaru), adalah perbuatan yang zalim dan terkutuk.

Abu Hurairah r.a meriwayatkan : Rasulullah SAW bersabda: Ada sebahagian dari umat ku mereka tidak akan berhenti berjihad di pintu-pintu masuk Damsyik dan di pintu Baitul Maqdis dan kawasan sekitarnya. Pengkhianatan dan pembelotan sesiapa yang membelot tidak akan memudaratkan mereka sedikit jua. Mereka akan tetap menang, istiqamah, sehingga tibanya saat kiamat. 
(HR At-Tabarani)

 
1- Rakyat Syria yang dibunuh, dibakar, dan disembelih oleh rejim Basyar Assad laknatullah mencecah 90 ribu orang yang sebahagian besarnya melibatkan wanita dan kanak-kanak.  
2- Kesatuan Ulamak Dunia yang dipengerusikan oleh Syeikh Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi menetapkan esok, hari Jumaat, 14 Jun 2013 sebagai Hari Untukmu Syria.
3- Hari Khamis, hari ini- Perhimpunan akan diadakan di Pasar Kereta (Suq Sayyarat), Nasr City sejurus selepas Ijtimak Ulamak Ummah berakhir.

Hari Jumaat, 14 Jun- Himpunan selepas solat Jumaat di Masjid 'Amru bin Al-'Asr dengan dihadiri oleh Presiden Kesatuan Ulama' Islam Dunia Prof. Dr.Syeikh Yusuf Al-Qardhawi serta ulamak Saudi Syeikh Muhammad 'Arifi. 

Hari Sabtu, 15 Jun- Himpunan di Dewan Persidangan Kaherah yang turut dihadiri oleh Presiden Mesir Dr. Mohammed Morsi.


Ayuh laungkan kebersamaan kita bersama rakyat Syria!

Pray for Syria!
Pray for Palestine!

Sunday, May 12, 2013

Selamat Datang Diploma Tahfiz Al-Quran Sesi 13/16



|::---AHLAN WA SAHLAN WA MARHABAN BIKUM---::|

Mengalu-alukan kedatangan pelajar baharu bagi Program Diploma Tahfiz Al-Quran yang telah mendaftarkan diri pada Ahad yang lalu, 5 Mei 2013 di Dewan Muktamar DQ







Ingatlah; Sebaik-baik kamu adalah mereka yang mempelajari al-Quran dan yang mengajarkannya.


~Seek excellence from yourself. Expect excellence only from God.~



Sekalung Tahniah diucapkan.